Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dynamiske rum som følger børnenes behov

Muligheder for alle både ude og inde

Børnenes perspektiver og spor er afgørende for anvendelsen af Tophøjs rum. Vores indretning af det fysiske læringsmiljø er dynamisk, og tilrettelagt efter børnegruppens behov. Vi inddrager løbende børnenes perspektiv, så Tophøj på bedste vis kan rumme alle børns behov. Der skal være plads til både den vilde leg og den rolige leg.

Muligheder for alle både ude og inde

Egen skov og bålhytte er en del af vores store kuperede legeplads. Vi bruger ofte vores bålhytte til både madlavning og hygge. Vuggestuen har egen legeplads, hvor de 0-2 åriges sansemotoriske udvikling er tænkt ind.

Små legemiljøer præger Tophøjs indendørs rammer. En klassisk institutionsopbygning med tre stuer, et stort fælles alrum, et fedt puderum i kælderen og flere andre gode legesteder (elefantrummet, LEGO-rummet og det lille puderum) danner de fysiske rammer om vores hverdag.

Vi arbejder bevidst og strategisk med at fordele børn og voksne ud i hele institutionen for at skabe små legemiljøer.

Plads til al slags leg – godt for alle

De vilde lege som fylder og larmer kan være svære at rumme i en institution med mange børn samlet på ét sted. I Tophøj vægter vi, at alle lege kan rummes – også de vilde, larmende lege. Det handler om at finde de rette lege-steder, og gøre disse tydelige og tilgængelige for børnene.

Elefantrummet i Tophøj er et rum til vild leg – hvor børnene samtidig er tæt på de voksne, hvis der bliver brug for hjælp. Her foregår der mange dyre-lege, superhelte-lege og gymnastik-lege.