Små legemiljøer, natur og plads til forskellighed i Tophøj

En harmonisk og udviklende hverdag gennem små legemiljøer

De små afskærmede legemiljøer er en afgørende del af vores pædagogiske organisering i Tophøj. Vi tilstræber altid at indordne os i mindre grupper, så der er bedst mulighed for at se det enkelte barn.

Legen er afgørende for børns udvikling, så derfor er en af vores vigtigste opgaver at understøtte og skærme børnenes leg. Dette gør vi konkret ved at indrette et fysisk læringsmiljø med mange små kroge og rum, og ved at fordele børn ud i hele huset.

Naturen som en sansemæssig ventil

Vores store kuperede legeplads er arena for meget af vores pædagogiske arbejde. Vi oplever, at mange børn får ro til at lege fordybet i uderummet. De naturlige sansestimuli som findes i uderummet (vinden, regnen, solen, sandet, mudderet) har en positiv effekt på børnene, som mættes sansemæssigt, og derved bedre kan fokusere på udviklende leg.

Uderummet kan også være et stort rum – især for de yngste børn – så vi gør meget ud af at forberede og guide børnene i uderummet. Legepladsen er indrettet i mindre læringsmiljøer med fokus på at tilbyde de yngste børn legemuligheder tæt på huset, så de er trygge i uderummet.

Plads til forskellighed - som et positivt afsæt

Børns fantastiske forskellighed er det, der gør vores hverdag spændende og udviklende. At gå på opdagelse i børns forskelligheder og blive klogere på, hvordan vi bedst kan understøtte det enkelte barns udvikling, er drivkraften for vores arbejde.

Sund mad og måltidskultur som omdrejningspunkt

Køkken-Lene laver hver dag økologisk mad til alle børn i Tophøj. Madordningen er en central del af Tophøjs hverdag. Der er dels det sundhedsmæssige aspekt af madordningen, som sikrer at alle børn tilbydes 3 sunde måltider mad om dagen, men den ligeså vigtige del, er den sansemæssige oplevelse af at følge med i og deltage i mad-produktionen.

Fakta om Tophøj

Tophøj er en integreret daginstitution beliggende i Visse lidt uden for Aalborg. Vi har 12 vuggestuebørn og 28 børnehavebørn. Vi er organiseret på 3 stuer – Kastanjen (vuggestuen), Solstrålen og Regnbuen. På Solstrålen og Regnbuen har vi 3-6 årige børn på begge stuer.