At se intention frem for handling

På opdagelse i barnet

Oprigtig nysgerrighed på et barns ’inderside’, er grundlaget for vores pædagogiske arbejde. Sammen med forældrene skal vi finde ud af, hvordan vi bedst møder og udvikler hvert enkelt barn.

Tillid til og tryghed ved hinanden er af afgørende betydning for vores relationsdannelse – både mellem børn, forældre og personale. Vi arbejder derfor benhårdt på de gode relationer.

En uformel og tillidsfuld stemning i Tophøj danner grundlaget for gode relationer, og for en ærlig og konstruktiv dialog.

I legen øver vi os

Sociale kompetencer, motorik, personlig udvikling, sproglige kompetencer og meget andet udvikler vi i legen. Legen er altafgørende for børnenes udvikling, så vi har som voksne en meget vigtig rolle ift. at skabe de bedste betingelser for børnenes leg.

Små legegrupper, afgrænsede legeområder og voksen-styret inspiration til lege er nogle af de måder, vi værner om børnenes leg på.

Det hele barn

Børn udvikler sig forskelligt, og alle er født med forskellige udgangspunkter. Vi har mål og ambitioner på alle børns vegne, og er opmærksomme på, at udviklingen til tider går af snørklede veje. Det er vores ansvar som voksne omkring barnet at have øje for barnets samlede væsen og udvikling.

Når et barn altid bliver ked af det i garderoben, kan det skyldes sansemæssige udfordringer og en følsom taktilsans – og ikke nødvendigvis at barnet ikke vil ud eller ikke vil samarbejde.

Når et barn altid falder, kan det skyldes en udfordret hoved-balancesans, som vi kan arbejde målrettet med – barnet er ikke bare klodset.

Når et barn holder sig i udkanten af legen altid, skyldes det ikke nødvendigvis generthed – måske er barnet usikkert sprogligt, så det har brug for hjælp til at udbygge sproglige kompetencer ift. at komme ind i legen.

Skæve perspektiver og en stor villighed til at udforske mange vinkler er kendetegnende for måden, vi arbejder på i Tophøj.