Forældrene er vores vigtigste samarbejdspartnere

Kæledyr, bamser og bedsteforældre

Et kæledyrs navn, yndlingsbamsen eller et betydningsfuld besøg hos bedsteforældrene kan være nogle af de ting, som personalet i Tophøj fylder deres hjerne med. Det er så betydningsfuldt at de små daglige fortællinger fylder – både for forældre, børn og personalet. Alle de små fortællinger, skaber ikke kun sammenhæng mellem Tophøj og barnets hjem, men det giver os et unikt indblik i barnets verden. Vi prioriterer god tid til det daglige samarbejde med forældre.

Et fortroligt rum

Fortroligheden som opstår, når vi holder forældresamtaler er helt basal for det gode forældresamarbejde. Samtalerne foregår uden børn. Vi afholder en samtale inden barnet starter i Tophøj, en 3-måneders opfølgningssamtale efter opstart samt en samtale i forbindelse med barnets skolestart. Herudover afholder vi samtaler efter behov.

Vi arbejder i Aalborg Kommune med en opsporingsmodel, hvor vi hvert halve år trivselsevaluerer alle børn. Dette vil forældrene også være en del af i forskelligt omfang.

Det hyggelige, sjove og betydningsfulde

Sommerfesten med fællesspisning, guldgravning og hygge er en af de tilbagevendende sociale arrangementer, som er med til at understøtte sammenhængen mellem hjem og Tophøj. Det er med til at øge forældrenes kendskab til hinanden, og dette er til gavn for netværket mellem børnene.

I perioder har vi forældrenetværk, hvor grupper af forældre mødes og drøfter forskellige emner.

Forældrebestyrelsen i Tophøj er meget aktiv og opmærksom på at skabe et godt fællesskab i Tophøj – blandt andet ved at mødes på Tophøjs legeplads i weekenderne, møde op til arbejdsdage i Tophøj osv.